De wandelroutes in De Bunders lagen er al langer en er werd al enthousiast gebruik van gemaakt. Zaterdag 25 januari werd het bijbehorende informatiepaneel officieel onthuld door wethouder van Gerwen. Daarna kon er gewandeld worden.
Hierbij zijn complimenten voor de wijkraadleden op hun plaats, die op de bewuste zaterdag voor dag en dauw op pad gingen met een sopje en vegers, om de klaverbladtegels van vuil te ontdoen.
De routes zijn ongeveer twee kilometer lang en toegankelijk voor rollators, rolstoelen en kinderwagens. Vind de routeaanwijzingen (tegels met pijlen) en loop de routes door mooie plekken in je wijk. Als er geen aanwijzing is, loop je rechtdoor. De routes eindigen in dit park, niet precies op dit punt. Veel wandelplezier!
DE 4 ROUTES ZIJN: DE DONKEN, DE VELDEN, DE WEIDEN en DE LAREN
Het was feest in het Bunders Park, afgelopen zaterdag 24 januari. Na jaren van voorbereidingen en plannen maken werd het project ‘Gezonde en groene wijk’ feestelijk geopend. Wethouder Johan van Gerwen en initiatiefnemer van het eerste uur José van Diepen van Wijkraad De Bunders knipten onder luid applaus het lint door bij het calisthenicspark. Eind 2022 sloegen wijkraad de Bunders, bewoners, kinderen en de gemeente de handen ineen om het project ‘een gezonde en groene wijk’ te realiseren. Samen met Jantje Beton, JOGG en IVN werden plannen voor gezonde voorzieningen gemaakt. Zo kregen de Klaverbladroute, een calisthenicspark, een vlindertuin en een magische speurtocht vorm. Voorzieningen die nu officieel in gebruik zijn genomen.
Wijkraad De Bunders nam het initiatief voor deze plannen en Jantje Beton, JOGG, IVN Natuureducatie en de gemeente Meierijstad sloten aan om de plannen te realiseren. Bewoners van De Bunders konden zelf meedenken over hoe hun wijk gezonder en groener kon worden. Samen met Wijkraad de Bunders zijn verschillende “droomsessies” georganiseerd op basisscholen, met het jongerenwerk en met buurtbewoners om tot een ontwerpplan te komen. Tijdens de feestelijke opening waren er onder andere een powerwalk, een calisthenics-workshop, een magische speurtocht en straattheater. Ook aan de inwendige mens werd gedacht.
Iedereen die een sportschool gewend is zal het ermee eens zijn: Er is niets fijner dan trainen in de frisse buitenlucht. Behalve als het regent! Calisthenics beoefen je met je eigen lichaamsgewicht. Er is weinig materiaal nodig en dat is zonder twijfel goedkoop. Daarnaast betaal je niet voor een sportschool abonnement. Het Bunders Park is nu een gratis sportschool voor jou.
Je traint met je eigen lichaamsgewicht, tilt en gooit niet met zware gewichten en bewegingen zijn natuurlijk. Blessures loop je minder snel op. Hoe verder je komt met trainen, hoe complexer je oefeningen (kunnen) worden. Stel persoonlijke doelen op. Het niveau bepaal je zelf. Het doel van de calisthenicsoefeningen is het verbeteren van kracht, fitheid en flexibiliteit door bewegingen zoals trekken, duwen, buigen, springen en zwaaien, waarbij het lichaamsgewicht als weerstand dient. Calisthenics kan bijdragen aan een verbeterde spier- en aerobe conditie en kan zorgen voor verbeterde vaardigheden zoals balans, behendigheid en coördinatie.
Zaterdag 25 januari is het zover! De feestelijke opening van de gezonde en groene wijk De Bunders. Kom je ook langs van 14.00 tot 17.00 uur in het Bunderspark? Er is straattheater, gratis soep en drankjes voor iedereen. Doe mee met de powerwalk, de calisthenics workshop of loop de magische speurtocht ‘We gaan op berenjacht!’’ Deze plek is mede mogelijk gemaakt Wijkraad De Bunders, JOGG, Jantje Beton, IVN Natuureducatie en Gemeente Meierijstad.
Vanaf begin oktober kan je elke donderdag een kop soep komen eten in De Spil. We zijn nu twee maanden verder, en het is nu al een succes, vertelt Lotje Berkers van Ons Welzijn. Na een voorzichtige start schuiven er nu wekelijks tussen de 15 en 20 mensen aan. Een enthousiast team vrijwilligers kookt elke week een andere soep, dekt de tafel en fungeert als gastvrouw. Wijkraadlid Anja at een kopje soep mee en kan het iedereen aanraden. De gesprekken zijn geanimeerd. Na afloop staan de spelletjes en de sjoelbak klaar voor als je nog geen zin hebt om naar huis te gaan.
Woon je in de Bunders of in ’t Ven en vind je het gezellig om 1 x per week samen met bewoners uit de buurt te eten? Meld je dan aan! Tegen een vergoeding van 2 euro (contant) kun je iedere donderdagmiddag tussen 12.30 en 13.30 uur een kopje soep met brood komen eten (inloop vanaf 12:00). Daarna is het ontmoetingscentrum nog open voor koffie/thee, een praatje of een spelletje.
Graag vooraf aanmelden, iedere woensdag voor 17.00 uur. Dit kan telefonisch of via WhatsApp bij Lotje Berkers (opbouwwerker ONS welzijn) 06-35111846 of via de mail: lotje berkers@ons-welzijn.nl . Vol = vol.
ZAPper’ is een afkorting voor Zwerf Afval Pakker. ZAPpers zijn inwoners van de gemeente Meierijstad die vrijwillig zwerfafval opruimen. Bijvoorbeeld wanneer ze een rondje (hard-)lopen, de hond uitlaten of bewust de natuur ingaan om zwerfafval op te ruimen. In de gemeente Meierijstad zijn al ruim 400 vrijwilligers actief!
Waar mag ik ZAPpen? Overal waar u wilt en het nodig vindt binnen de openbare ruimte: op straat, het buitengebied, speeltuintjes, parken, uw sportvereniging.
Wanneer kan ik ZAPpen? Wanneer u zelf wilt. U bent hier volledig vrij in.
Hoe vaak moet ik zwerfafval opruimen? U moet niets! Al het zwerfafval dat u opruimt is mooi meegenomen en het maakt de omgeving een stukje schoner. Merkt u dat u geen tijd meer hebt om te ZAPpen, lever de materialen dan weer in bij de gemeentewerf. Zo gaat de gemeente Meierijstad duurzaam om met de materialen.
Hoe kom ik aan opruimspullen? Als u aangemeld bent als ZAPper krijgt u van de gemeente Meierijstad een zwerfafvalpakket bestaande uit een knijper en speciale zakken. Deze zakken vult u met het opgeraapte zwerfafval en kunt u gratis inleveren bij de milieustraat. Alléén deze zakken worden geaccepteerd!
Wat doe ik met het verzamelde zwerfafval? U kunt het afval in de speciale zakken gratis inleveren bij de milieustraten in Meierijstad. Zijn de zakken te zwaar? Maak een melding en geef door waar de zakken staan. De gemeente haalt de speciale zakken dan voor u op.
Hoe meld ik me aan? U meld zich aan door het aanmeldformulier in te vullen.
Aanmelden als ZAPper : https://www.meierijstad.nl/Formulieren/ZAPper_worden
Een medewerker van de gemeente neemt vervolgens contact met u op om een afspraak te maken om het pakket op te halen.
Gebruik de HelemaalGroen app Deze app brengt duidelijk in kaart welke gebieden schoongehouden worden. Op de kaart zie je ook waar anderen zwerfafval rapen. We denken dat het voor iedereen fijn is om te zien waar zwerfafval wordt geraapt. Daarnaast is het voor nieuwe vrijwilligers ook een fijne leidraad om te zien op welke plekken ze terecht kunnen. Download de app via de site van HelemaalGroen.
Wijkraad de Bunders houdt de ontwikkeling van bouwprojecten nauwlettend in de gaten. Op dit moment is in onze wijk sprake van vier projecten, namelijk de Bunderse Hoek, het Mintveld, het zorgcentrum aan de Busselbundersweg en de nieuwbouw op de plek van de Stapperij. Leden van de wijkraad bezoeken de informatieavonden die door de diverse projectontwikkelaars georganiseerd worden. Op die manier zijn wij in een vroeg stadium op de hoogte van de ontwikkelingen. De wijkraad houdt vinger aan de pols waar het gaat om veiligheid, verkeersafwikkeling, behoud van groen en de waterhuishouding. Zo worden er met uitvoerders o.a. afspraken gemaakt over de manier van aanvoer van bouwmaterialen (langs welke weg en op welk tijdstip).
Bij het project Mintveld kijken we mee naar de extra verkeersbewegingen die gaan ontstaan en of de huidige wegen die extra verkeersdruk aan kunnen. Op dit moment zijn er meerdere contactmomenten tussen de gemeente en de omwonenden. Hierbij is telkens een wijkraadlid aanwezig.
Op de foto’s: Een overlegmoment op locatie met betrekking tot de bouwplannen op het Mintveld
Een project waar de wijkraad, uitgebreid met vrijwilligers, gemeente en sponsoren, al jaren mee bezig is, nadert zijn afronding. De wandelroutes, Klaverbladroutes De Bunders, liggen er al even. Op 19 november 2024 is een begin gemaakt met de aanleg van een vlindertuin. Het plaatsen van een calisthenics toestel volgt in januari. Er wordt zo spoedig mogelijk een informatiebord geplaatst. De opening is gepland op 25 januari 2025. Informatie daarover volgt nog. We zijn erg blij met de behaalde resultaten die onze wijk weer iets gezonder, leefbaarder en groener maken.
Op de foto’s: de schop in de grond voor een vlindertuin!
Lees hem hier: https://www.wijkraaddebunders.nl/bsk-pdf-manager/2024-nieuwsbrief-najaar/
De Nieuwsbrieven zullen vanaf half november in de wijk bezorgd worden door de wijkraadleden. Helaas kunnen wij deze nieuwsbrieven niet bezorgen in de brievenbussen met een NEE / NEE -sticker. Daardoor blijft u verstoken van onze publicaties. Als u een NEE / JA -sticker neemt, dan ontvangt u onze nieuwsbrief wel. Zegt dit voort!
Alle eerdere Nieuwsbrieven vindt u hier: https://www.wijkraaddebunders.nl/nl/pdf_nieuwsbrieven/
Volg ons op onze website of facebook De Bunders is een grote wijk, met veel inwoners. Wij willen graag zoveel mogelijk bewoners bereiken. Dat is best lastig. De Wijkraad communiceert via nieuwsberichten op onze website (www.wijkraaddebunders.nl), facebook (https://www.facebook.com/wijkraaddebunders/ ) en soms via een bericht in Veghels Nieuws en/of Kliknieuws. Daarnaast geven we twee keer per jaar een nieuwsbrief uit. Daarin worden onder andere belangrijke evenementen aangekondigd, zoals onze openbare avond en de data wanneer de ‘Kijk in mijn wijk’ in uw deelwijk plaatsvindt.
Het zal niemand in de omgeving van De Bunderse Hoek ontgaan zijn dat begonnen is met het bouwrijp maken van het terrein. De komst van nieuwe woningen is hard nodig, dat is voor iedereen duidelijk. Bij de omwonenden van de Bunderse Hoek is er echter ongerustheid ontstaan over de waterhuishouding en de grondwaterstand.
Men is bang dat na ophoging van de gronden in het nieuwbouwplan een enorme waterstuwing zal ontstaan naar het lagere deel. Want tot schrik van de bewoners is het plan dat de nieuwbouw een meter hoger komt te liggen dan de huizen rondom. Het zijn niet alleen de direct aanwonenden die nu al last hebben van de hoge waterstand, dat geldt voor vele inwoners van de wijk. .
Een groep aanwonenden is in overleg over de wenselijke hoogte van de bouwgrond.
Zij zijn bereikbaar via onderstaand mailadres voor mensen, woonachtig in de nabijheid van de Bunderse Hoek, met vragen of zorgen.