Openbare avond Wijkraad De Bunders in bomvolle Spil

De grote zaal van De Spil barstte uit zijn voegen. Zeker 120 bewoners kwamen naar de openbare avond ‘Uitbundige Bunders’. Het werd zó vol dat we de laatkomers moesten weigeren. De avond werd geopend met een welkomstwoord van voorzitter Janny Engelmoer. Daarna schetste Suzan Vos aan de hand van een powerpoint presentatie in grote lijnen waar Wijkraad De Bunders voor staat. ‘Wie zijn wij, wat doen wij en waar zijn wij bij?’, was de rode draad. Door het jaar heen zijn onze activiteiten ook goed te volgen op onze website en facebookpagina.

www.wijkraaddebunders.nl
secretaris@wijkraaddebunders.nl

Bomvolle zaal

Energietransitie
Daarna kreeg Roel Wouters van de gemeente Meierijstad het woord over de energietransitie. Heel veel aanwezigen waren hier voor gekomen. Zij waren benieuwd wat er gaat gebeuren en wat dat bijvoorbeeld gaat kosten. Het bleek tijdens de presentatie al snel dat we nog aan het begin van een lang traject staan.
In 2050 zal heel Nederland aardgasvrij zijn: dus ook álle wijken in Meierijstad.
In De Bunders zijn deelwijken De Laren en De Donken als startwijk voor de gemeente Meierijstad aangewezen. Hier wordt als eerste onderzocht hoe bewoners van aardgas over kunnen schakelen op een andere, schone energiebron voor warmte. Wouters legt uit wat dit allemaal gaat betekenen en welke mogelijkheden er zullen zijn in De Bunders. Hij geeft aan dat alles nog in een verkennende fase is. Stap voor stap wordt alles gerealiseerd, waarbij wijkbewoners steeds geïnformeerd zullen worden. Er moet een oplossing komen waar iedere wijkbewoner aan mee kan doen.
Er was ruimschoots de tijd om vragen te stellen en Wouters gaf steeds op zeer duidelijke wijze antwoord.

www.meierijstad/duurzaamheid
duurzaam@meierijstad.nl

Roel Wouters

Energie Bespaar Coach
De volgende spreker was ‘energie bespaarcoach’ Cor Deenen. De groep Energie Bespaar Coachen zijn betaalde professionals en werken vanuit de welvaart, welzijn en sociaal aspect en kijken speciaal naar Energiearmoede. Die kijken dus met meerdere petten op bij de bewoner(s) en het huis. Zij bieden daarbij hulp aan met gratis kleine energiebesparende middelen, en als ze andere misstanden ontdekken schakelen ze door met hulp aan te bieden.
Deenen meldde dat nog een groep op dit vlak actief is: EM : Energie Meierijstad, een groep technische vrijwilligers, allemaal gepensioneerd maar met een passie voor energietransitie
Deze groep geeft technische voorlichting en advies over energie en alles wat daar mee samen hangt.

brabantwoontslim.nl/meierijstad
energiebespaarcoach: energiebespaarcoach@meierijstad.nl
energiecoach: energiecoach@meierijstad.nl

Cor Deenen

Tot slot
Op het laatst maakten we nog even kennis met Linde Horjus van Ons Welzijn. Linde vertelde tot over het bestaan van buurtbemiddeling. Wonen naast elkaar kan heel gezellig zijn, maar soms ook irritaties opleveren. Geluidsoverlast, rommel op straat of hinderlijk parkeren zijn voorbeelden die de start kunnen zijn van een burenruzie. Speciaal opgeleide vrijwilligers, buurtbemiddelaars, kunnen behulpzaam zijn bij het oplossen van eventuele problemen.

buurtbemiddeling@ons-welzijn.nl

De onderwerpen die deze avond op tafel kwamen waren zondermeer een schot in de roos. De energietransitie en andere onderwerpen die met energie te maken hebben, zijn zeer up-to-date.
De avond werd afgesloten met een informeel samen zijn. Onder het genot van een hapje en een drankje werd volop nagepraat. De wijkraadleden waren doorlopend beschikbaar voor vragen. We kunnen terugzien op een mooie en interessante avond. Tot volgend jaar!