Op de zomerborrel waar de wijkraad traditiegetrouw het zomerreces inluidt, werd afscheid genomen van wijkraadlid José van Diepen. José vroeg om een ingetogen afscheid, zonder toeters en bellen, dus werd ze kort maar krachtig bedankt door voorzitter Janny Engelmoer. Buurtadviseur Lianda de Vos van gemeente Meierijstad bedankte José ook en memoreerde aan José’s lange staat van dienst. Want ja, als we er nu toch even wat uitgebreider bij stilstaan: José was bijna 25 jaar lid van de wijkraad en heeft zich enorm ingezet voor de wijk De Bunders. Ze had een grote kennis van zaken en was bij vele projecten betrokken.
In de geplaatste foto’s een kleine greep uit de gebeurtenissen waarbij José actief was. Het was te veel om op te noemen!
José, bedankt, de wijkraad gaat je missen!
In 2018 werd José voorzitter van de wijkraadPresentatie van de gezonde, groene wijk. Daar was José zeer actief bij betrokkenBetrokkenheid bij Kijk in mijn Wijk De LarenKijk in mijn WijkJosé in gesprek met buurtadviseur Lianda de VosOok bij de clean-up-days was José actiefBij de opening van ‘De Bunders, een gezonde en groene wijk’, met wethouder Johan van GerwenEén van de bestuurstaken: vertrekkende wijkraadleden bedanken. Met Rob Govers
Wie wil meehelpen wijk De Bunders leefbaar te houden? Het wijkraadteam heeft dringend versterking nodig.
Wijkraad De Bunders heeft als doelstelling het woon- en leefklimaat in De Bunders waar mogelijk te verbeteren en te voorkomen dat de wijk achteruit gaat. We staan met beide benen in de wijk, tussen de bewoners; luisteren, denken mee en adviseren. De Wijkraad praat en overlegt met bewoners en bewonersgroepen, binnen De Bunders aanwezige verenigingen en instellingen, neemt zelf het voortouw of steunt initiatieven van wijkbewoners. Vertegenwoordigers uit alle deelwijken, zijnde De Donken, De Laren, De Weiden en De Velden, zijn lid van het wijkraadteam en zijn de schakel tussen de bewoners en onder andere Gemeente Meierijstad. Een lid van ons wijkraadteam kan zich op verschillende vlakken inzetten. Aandachtsgebieden zijn bijvoorbeeld het onderhoud van openbaar groen, (verkeers)veiligheid, de hoeveelheid zwerfafval, overhangend groen, verkeersproblemen. Verder sluiten we o.a aan bij bijeenkomsten van de Seniorenraad, volgen nieuwbouwprojecten, hebben overleg met Stichting Toegankelijk Meierijstad en denken mee hoe de overlast bij het winkelcentrum De Bunders in te perken of de vernielingen op de spoordijk een halt toe te roepen . Wellicht vind je het leuk stukjes te schrijven voor onze website en facebook?
Heb je affiniteit met één van bovenstaande onderwerpen? Dan kan jij je steentje bijdragen!
Gevraagd wordt: Wij zoeken mensen die Wijk de Bunders, cq hun leefomgeving graag op peil houden en zich daar voor willen inzetten, samen met de andere wijkraadleden. Het is prettig als er tijd is om regelmatig ons gezamenlijk overleg bij te wonen. Verder is ieders inzet naar kunnen.
Geboden wordt: In een gezellig team zetten we de lijnen uit. Aan het begin van de zomer sluiten we ons overleg af met een borrel. Eén keer per jaar gaan we gezamenlijk eten, als dank voor ieders inzet. En soms valt er zomaar een kleine attentie in de brievenbus, zoals een chocoladeletter of een zakje paaseitjes
Aanmelden kan per mail: secretaris@wijkraaddebunders.nl Als iemand zich per mail meldt, wordt hij/zij gebeld door één van de wijkraadleden voor een eerste kennismaking. Daarna wordt er vaak een afspraak gemaakt om een Wijkraadoverleg bij te wonen.
Ook al zijn juli en augustus de vakantiemaanden van wijkvereniging De Spil, er kan toch in de maand juli op donderdag een heerlijke kop soep genuttigd worden. De vrijwilligers maken soep met een landenthema.
Wel even aanmelden!
Woon je in de Bunders of in ’t Ven en vind je het gezellig om samen met bewoners uit de buurt te eten? Meld je dan aan! Tegen een vergoeding van 2 euro (contant) kun je nu in juli iedere donderdagmiddag tussen 12.30 en 13.30 uur een kopje soep met brood komen eten (inloop vanaf 12:00). Daarna krijgt het in september een vervolg.
Graag vooraf aanmelden, iedere woensdag voor 17.00 uur. Dit kan telefonisch of via WhatsApp bij Lotje Berkers (opbouwwerker Sociaal werk Meierijstad) 06-35111846 of via de mail: lotje l.berkers@sociaalwerkmeierijstad.nl . Vol = vol.
Laten we onze wijk De Bunders opgeruimd en netjes houden!
Op de Parkeerplaats bij de Jumbo, Bunders staat een kledingcontainer. Wat mag daar in? Oude kleding, schoenen, beddengoed, handdoeken, gordijnen, knuffels en andere textielproducten, ook als ze kapot of versleten zijn, mits ze schoon en droog zijn. Het is belangrijk om het textiel in een zak te doen en deze goed dicht te maken voordat het in de container wordt gegooid. Schoenen moeten wel per paar samengebonden worden.
Doe de zakken IN de container. Is hij vol? Kom dan een andere keer terug.
Dit keer werden onder andere een kapotte fiets, een koelkast en nog meer gedumpt. Tref je rotzooi aan? Doe dan een melding met de ‘ZoGemeld’App
Op dinsdagavond 13 mei was het tijd voor de jaarlijkse ´Kijk in mijn wijk´, voorheen bekend als wijkschouw. Vanuit buurtbewoners waren meer dan 25 punten aangemeld waarbij verbetering mogelijk werd geacht op bijvoorbeeld het vlak van groenvoorziening, parkeergelegenheid of verkeersveiligheid. Fijn dat deze input in zulke grote getalen is aangedragen! We kijken terug op een geslaagde avond.
De wijkraad heeft samen met een afvaardiging van de gemeente bestaande uit buurtadviseur Lianda de Vos en projectleider Openbare Ruimte Bas van der Aa een route gelopen om zo veel mogelijk situaties in het echt te beoordelen. Daarnaast was Lotje Berkers van Sociaal Werk Meierijstad aanwezig én natuurlijk enthousiaste buurtbewoners!
Onder andere is gekeken naar de verkeersveiligheid rondom het kruispunt de Langedonk/Busselbundersweg en de mogelijkheden voor een omheind hondenuitlaatveld. Ook is er gekeken naar de beplanting bij de Eksterdonk, Uilendonk en Kwarteldonk. Daarnaast zijn nog andere situatie op het gebied van verlichting, speelvelden en voorrangssituaties beoordeeld. Mocht u een aandachtspunt bij de wijkraad hebben aangedragen, dan is dit sowieso doorgegeven aan de gemeente. Daarnaast kunt u in de komende tijd een mail verwachten; wanneer uw aandachtspunt bezocht is staat daarin meer informatie over de uitgezette actie, wanneer uw aandachtspunt vanwege de vele meldingen helaas niet bezocht is vindt u meer informatie over wat er met de melding is gedaan én wat u eventueel zelf nog kunt doen.
Een algemeen advies blijft het gebruik van de Zo Gemeld app, waarmee u gemakkelijk en laagdrempelig situaties bij de gemeente kunt melden. We willen alle betrokkenen bedanken en in het bijzonder natuurlijk de buurtbewoners die situaties hebben aangedragen, mee hebben gelopen of zich spontaan aansloten tijdens de avond om een punt te bespreken.
Afgelopen zaterdagmiddag 10 mei was het wijkfestival in het Bunderspark. We kijken terug op een geslaagde eerste editie! Het wijkfestival had als als doel om bewoners kennis te laten maken met sociale initiatieven en organisaties en, nog belangrijker, bewoners met elkaar in contact te brengen. De organisatie was in handen van Sociaal Werk Meierijstad in samenwerking met de gemeente, jongerenwerk, wijkraad en wijkvereniging De Spil. Het is de bedoeling dat er elk jaar een wijkfestival georganiseerd wordt, steeds in een andere wijk. Wij waren de eerste!
Dankzij het mooie weer was er veel aanloop. Kinderen konden zich uitleven op een luchtkussen en met kleuren en tekenen. Jongerenwerk was aanwezig, evenals wijkvereniging De Spil, Bullshift, wijkraad De bunders, Sociaal Werk Meierijstad met Soepie. Er kon koffie, thee, soep, chips en ander lekkers gekocht worden. Bezoekers hadden picknickkleedjes en stoelen meegenomen en genoten van de gezellige en zonnige sfeer. Als klap op de vuurpijl was er livemuziek: de HD Bigband speelde drie sessies aanstekelijke en sfeerverhogende muziek.
Het festijn werd mede tot stand gebracht door een bijdrage uit het fonds maatschappelijke initiatieven van de Gemeente Meierijstad.
Wat een leuke activiteiten in het Bunderspark! Maandag 28 april jl ging de jeugd op schattenjacht! In kleine groepjes gingen de kinderen op zoek naar de schat. Ze konden door actieve spellen en denkopdrachten puzzelstukjes verzamelen. Uiteindelijk vormden deze stukjes een puzzel die de locatie van de schat onthulde! Een gezellig vermaak in deze vakantie!
En niet vergeten: 10 mei aanstaande: Wijkfestival in het Bunderspark, van 13 – 16 uur
Zoals eerder via diverse kanalen gecommuniceerd houdt wijkraad De Bunders op dinsdagavond 13 mei een wijkbrede Kijk in mijn wijk. In tegenstelling tot vorige jaren, toen de Kijk in mijn wijk per deelwijk werd georganiseerd, wordt er op 13 mei een route gelopen door de hele wijk, op basis van input van bewoners.
Knel- en verbeterpunten Tijdens de openbare jaarvergadering op 10 april, en via e-mail en facebook zijn er door bewoners allerlei knel- en verbeterpunten aangedragen zoals meer bomen, overlast van kraaien, vuilnis dat op bepaalde plekken ophoopt, verkeerssituaties etc. etc. De wijkraad is zeer verheugd dat er veel input is gegeven. Echter zoveel, dat er noodgedwongen een keuze is gemaakt. Soms is het belangrijk om ter plekke te gaan kijken met de buurtadviseur en betrokken gemeentemedewerkers, soms moeten zaken door een andere instantie worden opgepakt en soms kan een melding via de ‘Zo Gemeld app’ volstaan.
Er is kritisch en breed gekeken naar alle binnengekomen punten en de vraag gesteld in hoeverre bewoners echt last van iets hebben zodat eventuele middelen van de gemeente doelgericht ingezet kunnen worden. En ook: de complexiteit van een melding en de maatschappelijke impact. Uiteindelijk is een route gemaakt waarvan de wijkraad denkt dat er zoveel mogelijk punten efficiënt en effectief aangepakt kunnen worden. Als een aangedragen knelpunt niet in de route is opgenomen wordt het wel doorgegeven aan de gemeente en krijgt betreffende bewoner daarover bericht.
Bewoners worden uitgenodigd mee te lopen en vooral ook ter plekke mee te denken over oplossingen.
Wat: Kijk in mijn Wijk Wanneer: Dinsdag 13 mei 2025 Start: Wijkcentrum De Spil Aanvang: 19 uur (tot uiterlijk 21 uur)
Voor alle inwoners van De Bunders is op zaterdag 10 mei een festival in het Bunderspark. Van 13:00 tot 16:00 zijn er allerlei leuke activiteiten voor jong en oud. Neem je picknickkleedje mee, want er zijn ook lekkere hapjes en drankjes. Entree is gratis!
Samen zijn en elkaar ontmoeten staan centraal op deze dag.
Kinderen mogen lekker spelen op de stormbaan en ze kunnen mooie glittertattoo’s laten zetten. De HD Bigband zorgt voor het nodige muzikale vertier. Kom zelf lekker in beweging op de ‘calisthenics’ tijdens een workshop. Loop langs de marktkraam om te kijken en horen waar Wijkraad de Bunders en Wijkvereniging De Spil mee bezig zijn! De vrijwilligers van ‘Soepie’ zorgen voor een heerlijke soep. Je kunt kennismaken met professionals van zorg en welzijn (Sociaal Werk Meierijstad en de gemeente) die actief zijn in de Bunders. Het festival wordt mede tot stand gebracht door een subsidie vanuit het fonds Maatschappelijke Initiatieven van de gemeente Meierijstad. Voor hapjes en drankjes wordt een kleine vergoeding gevraagd, deze komt ten goede aan Wijkvereniging De Spil.
Wijkfestival Bunderspark (bij het speeltuintje/calisthenics) Zaterdag 10 mei 2025 13:00 – 16:00 Gratis entree! Kom gezellig langs, tot dan!
De grote zaal in de Spil was afgelopen 10 april bomvol met wijkbewoners die geïnteresseerd zijn in de activiteiten van de wijkraad. Maar er was meer die avond: een heel interessant programma waarin onze wijkagenten René van Berkel en Mark de Waard, Lotje Berkers van Sociaal werk Meierijstad en Natasja de Vroom van de gemeente presentaties gaven.
Na een openingswoord van onze voorzitter Janny Engelmoer nam Suzan Vos het woord om te laten zien waar de wijkraad zoal mee bezig is. Gedurende de hele avond was er veel positieve interactie met de aanwezigen. Een goed moment om te ervaren wat er leeft in de wijk, waar soms knelpunten of ergernissen zitten.
Openingswoord van voorzitter Janny Engelmoer
Onze wijkagenten René van Berkel en Mark de Waard beten de spits af bij de verdere presentaties. Ze vertelden waar ze voor staan, wat er speelt in de wijk en hoe ze dat aanpakken. Onder andere via informatieve filmpjes lieten ze zien hoe je kan voorkomen dat je opgelicht wordt en wanneer je bijvoorbeeld 112 moet bellen. Hoe kunnen burgers hen bereiken, wanneer is het voor handhaving?
Lotje Berkers van Sociaal Werk Meierijstad is sinds enige tijd actief in onze wijk. Zij stelde zich kort voor en vertelde wat ze voor bewoners kan betekenen. Het doel van Sociaal Werk is dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Goed om te weten: iedere donderdagmiddag kan iedereen aanschuiven in de Spil voor ‘Soepie eten’ voor een kleine bijdrage van 2 euro. En om vast in je agenda te zetten: zaterdag 10 mei is er een wijkfestival in het Bunderspark. Dit wordt mogelijk gemaakt door een subsidie uit het fonds Maatschappelijke Initiatieven van de gemeente Meierijstad.
In 2050 heel Nederland aardgasvrij zijn; dus ook álle wijken in Meierijstad. De Bunders is de startwijk in de gemeente Meierijstad. Dat betekent dat dit de eerste wijk is waarin de gemeente onderzoekt hoe we van aardgas over kunnen schakelen op andere energiebronnen voor warmte. Vorig jaar gaf de gemeente tijdens de jaarvergadering een eerste uitleg over dit proces. Toen werd duidelijk dat de eerste fase in het teken staat van vele onderzoeken. Dat onderzoek is in volle gang; er zijn nog geen concrete plannen te presenteren, maar de gemeente wil ons graag meenemen in alle stappen die gezet zijn en nog gezet moeten worden. De presentatie die deze avond gegeven werd door Natasja de Vroom ging in op de volgende onderwerpen: Wat is er het afgelopen jaar onderzocht, wat moet er op dat gebied nog gebeuren, hoe ziet de planning eruit, wat betekent dit voor inwoners en wat kan je bijvoorbeeld het beste doen als je cv-ketel nu aan vervanging toe is? Veel informatie is hier te vinden: https://www.meierijstad.nl/duurzaamheid
Het was fijn dat Natasja de Vroom en haar collega’s Roel Wouters en Femke Teunissen na de presentatie nog beschikbaar waren voor vragen, daar werd dankbaar gebruik van gemaakt.
Vele aanwezigen bleven aan het eind nog even voor een drankje en een hapje en om na te praten met elkaar of met één van de wijkraadleden. Het was al met al een zeer geslaagde avond. Tot volgend jaar!
Veel belangstellendenOnze wijkagenten Mark de Waard (l) en René van BerkelLotje Berkers van Sociaal Werk MeierijstadAchteraan vlnr Roel Wouters, Femke Teunissen en Natasja de Vroom. Zij werken voor de gemeente aan het proces ‘aardgasvrij’Napraten met leden van de wijkraadOok hier nog even bijpratenEen deel van het wijkraadteam bijeenIedereen draagt zijn steentje bij aan het welslagen van de avondGoede communicatie is belangrijk