Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Bunders

Kern met Pit

Via Kern met Pit hebben al duizenden bewonersinitiatieven hun droom gerealiseerd en hun buurt mooier gemaakt. Om mee te doen aan Kern met Pit, moet je samenwerken met dorps- of buurtgenoten. Je groep bestaat dus bijvoorbeeld uit mensen die in één buurt, wijk of dorp wonen of die op een andere manier een samenhangende groep vormen, zoals ouders van kinderen van een school of leden van een sportvereniging. Er moet dus een zekerheid zijn dat het initiatief draagvlak heeft in de eigen omgeving.

https://www.kernmetpit.nl/home/default.aspx

INSCHRIJVEN KAN NOG TOT 1 NOVEMBER!

Wat is Kern met Pit
Kern met Pit daagt mensen uit om hun droom voor de buurt binnen een jaar te realiseren. Het kan om allerlei ideeën gaan: van het opzetten van een buurtmoestuin tot het organiseren van een dorpstoneelstuk. Als het je directe omgeving maar verbetert of een impuls geeft. Benieuwd naar eerdere voorbeelden? Neem hier even een kijkje. Kern met Pit is een initiatief van Katalys.

Binnen een jaar klaar? Dat is 1.000 euro voor de pot!
Iedereen kan zich inschrijven, maar er gaat wel een selectie aan vooraf. Ben je eenmaal Kern met Pit-deelnemer, dan opent dat direct deuren bij gemeenten en andere organisaties. Het hele jaar staan we voor je klaar met tips, advies en contacten in ons netwerk. Daarnaast kun je gratis meedoen aan interessante workshops en bijeenkomsten. En heb je bijvoorbeeld een (bouw)technische vraag? Ingenieursbureau Arcadis zorgt voor een oplossing.
Je ontvangt het predicaat Kern met Pit en 1.000 euro voor het project als je buurtinitiatief binnen een jaar is afgerond.

Wie kan meedoen?
Buurtbewoners die een idee hebben om hun leefomgeving te verbeteren. Duizenden initiatieven uit heel Nederland gingen je al voor! Deze mensen hebben prachtige dingen gerealiseerd.

Prijzen
Als het lukt om binnen een jaar het project te realiseren, ontvang je het predicaat Kern met Pit én 1.000 euro. Maar er is meer! Per provincie kiezen we een trofeewinnaar en deze twaalf trofeewinnaars dingen weer mee naar de Gouden Pit ter waarde van maar liefst 3.000 euro.

Kern met Pit in 5 stappen
Stap 1: Schrijf je in voor Kern met Pit van 1 september tot 1 november
De beoordeling en selectie van de projecten gebeurt door onze adviseurs. Half december hoor je of jullie project door is naar de volgende ronde.

Stap 2: Kick-off van je project tijdens de startbijeenkomst
In elke provincie vindt in januari een startbijeenkomst plaats. Tijdens deze dag gaan mooie projecten van start, ontmoet je de andere initiatiefnemers en je adviseur, doe je kennis en inspiratie op en ontvangen de afgeronde projecten hun predicaat en 1.000 euro.

Stap 3: Aan de slag!
Gedurende het jaar gaan jullie aan de slag met het project. Je adviseur komt bij je langs om jullie te helpen, je kunt gratis interessante workshops bijwonen en hulp van Arcadis inzetten. Kortom: we doen er alles aan om van jullie initiatief een succes te maken!

Stap 4: Uitdelen Kern met Pit predicaten en bekendmaking trofeewinnaars

Is het gelukt? Dan ontvang je in januari het felbegeerde Kern met Pit predicaat en 1.000 euro voor de pot. Ook maken we de trofeewinnaars bekend. Die winnen nog eens 1.500 euro extra en gaan door voor de landelijke finale: de Gouden Pit.

Stap 5: bekendmaking Gouden Pit
Elk jaar maken we bekend welk Kern met Pit project zich het beste burgerinitiatief van Nederland mag noemen en met 3.000 euro naar huis gaat.

‘Zo gemeld’, vervangt de huidige Mijn Gemeente app

Gemeente Meierijstad werkt voortdurend aan het verbeteren en efficiënter beheren van de openbare ruimte. Daarom gebruikt de gemeente vanaf maandag 14 oktober 2024 de ‘Zo Gemeld’ app. Met de app kunnen inwoners bijvoorbeeld kapotte lantarenpalen, afvaldumpingen, losse stoeptegels en andere problemen melden.

Waarom deze nieuwe app?
De nieuwe meldingsapp is speciaal ontwikkeld om de interactie met inwoners te vergemakkelijken en de afhandeling van meldingen te versnellen. Waar voorheen een melding vaak meerdere keren heen en weer ging voordat het juiste team ermee aan de slag kon, stelt de nieuwe app gerichte vragen om direct alle benodigde informatie te verzamelen. Hierdoor komt de melding sneller en vollediger bij de juiste persoon of afdeling terecht. De Zo Gemeld app vervangt dan ook de huidige Mijn Gemeente app. De huidige app is vanaf 14 oktober ook niet meer te gebruiken.
Jan van Burgsteden, wethouder ruimtelijke ordening en infrastructuur: “Wij moedigen alle inwoners aan om de nieuwe Zo Gemeld app te downloaden en te gebruiken. Samen maken we Meierijstad nog mooier, schoner en veiliger. Uw melding is belangrijk en met de nieuwe app kunnen wij nog beter voor u klaarstaan.”

Hoe werkt de Zo Gemeld app?
Het gebruik van de app is eenvoudig. De gratis app is te downloaden via de App Store of Google Play op uw smartphone of tablet via bijgaande QR code en herkenbaar aan bijgaand logo. Open de Zo Gemeld app en volg de stappen om een melding te doen. De app stelt een aantal gerichte vragen om ervoor te zorgen dat de ontvanger van de melding precies weet wat er aan de hand is en wat de beste aanpak is. Als de melding opgelost is, ontvangt de melder een update.

Behalve via de app kunnen inwoners ook gewoon een melding blijven doen via de website
www.meierijstad.nl/melden of bellen met het KCC 14 0413.

Wijkraad wijze raad oktober 2024

Veilig op pad

Wijkraad De Bunders schrijft elke maand een stukje over een algemeen onderwerp, waar iedereen wat mee zou kunnen: Wijkraad wijze raad van de maand. Met de donkere dagen op komst propageren we goede zichtbaarheid in het verkeer.

De dagen worden korter, periodes dat het donker is worden langer. Veiligheid op de weg, vooral voor fietsers en voetgangers, telt altijd. De kans dat u zich als fietser of voetganger in het donker op de openbare weg begeeft is groot. Zorg ervoor dat u goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Slecht weer vermindert de zichtbaarheid, dus dan is het nog belangrijker om goed gezien te worden.
Dat betekent:

  • Voor fietsers: goed werkend voor- en achterlicht (wit of geel licht voor, rood achter, ook voor losse fietslampjes) is verplicht. Daarnaast kunt u nog beter zichtbaar zijn door reflectoren op de trappers en witte of gele reflectoren op velgen of banden.
  • Voor voetgangers: hoewel niet verplicht zijn lichtjes wel een aanrader om goed op te vallen. Er zijn namelijk niet overal aparte voetpaden. Als voetganger kunt u denken aan reflecterende kleding, een fluorescerend hesje en/of een band met verlichting om de arm.

    Een extra aandachtspunt is de zichtbaarheid van fietsers en voetgangers op rotondes. Binnen de bebouwde kom heeft u voorrang. Echter er zijn rotondes waar, door begroeiing tussen rijweg en voetpad/fietspad de zichtbaarheid sowieso al minder is, laat staan in het donker. Als daar ook nog bijkomt dat er op een rotonde tweerichtingsverkeer is voor fietsers en voetgangers, is goede verlichting onontbeerlijk én dient u ook zelf extra alert te zijn en de rotonde rustig op te fietsen zodat automobilisten ook de tijd hebben om u te signaleren.
    Goede zijwaartse zichtbaarheid helpt om vooral op rotondes gezien te worden. Er zijn daarvoor inmiddels door fietsbedrijven veel innovatieve oplossingen ontwikkeld zoals speciale lak op het frame waardoor die in z’n geheel oplicht of een lamp die de ronddraaiende benen van de fietser verlicht. Zorg dat u opvalt dus!
    Veilige reis gewenst!

Soepie eten in De Bunders

Woon je in de Bunders of in ’t Ven en vind je het gezellig om 1 x per week samen met bewoners uit de buurt te eten? Kom dan een soepie eten in de Spil! We starten op 3 oktober 2024. Tegen een vergoeding van 2 euro (contant) kunt u iedere donderdagmiddag tussen 12.30 en 13.30 uur een kopje soep met brood komen eten (inloop vanaf 12:00).

Daarna is het ontmoetingscentrum nog open voor koffie/thee, een praatje of een spelletje.
Heeft u zelf goede ideeën voor de invulling van deze middag? Dan horen wij dat graag!

We vinden het fijn om vooraf te weten hoeveel mensen mee eten. Meld je daarom iedere woensdag voor 17.00 uur aan. Dit kan telefonisch of via WhatsApp bij Lotje Berkers (opbouwwerker ONS welzijn) 06-35111846 of via de mail: lotje berkers@ons-welzijn.nl

VOL=VOL

Ook zijn we nog op zoek naar mensen die het leuk vinden om mee te helpen in de voorbereidingen of tijdens deze activiteit. Spreekt jou dit aan? Neem dan contact op met Lotje Berkers.

Locatie: Wijkcentrum de Spil, De Bunders 5, Veghel

Soepie eten is een samenwerking tussen Wijkvereniging de Spil en ONS welzijn

Trek je wandelschoenen aan!

Onlangs hebben leden van Wijkraad De Bunders de Klaverblad- wandelroute gecontroleerd. Er zijn nog enkele verbeteringen nodig op onduidelijke punten in de routes, die worden in september aangebracht. De routes zijn toegankelijk voor kinderwagens en rollators. Er wordt al veel gebruik van gemaakt. Gezinnen gaan enthousiast op pad.
Begin- en eindpunt vind je in het park, op het kruispunt fiets- en wandelpaden bij de school De Pionier. Er zal tzt nog een bord met informatie geplaatst worden.
Ter info: Lichtgroene klavers is Velden; Donkergroene klavers is Laren; Paarse klavers is Weiden;
Oranje klavers is Donken. De routes zijn rond de 2 kilometer per stuk. Natuurlijk kan je meerdere routes aan elkaar knopen. De routes lopen door de deelwijken, door woongebieden, parkjes, speelplekken, groen en water. Zo zie je nog eens iets van de prachtige wijk de Bunders.
Feestelijke opening in de herfst.

Wijkraad wijze raad september

Weer aan het werk!

Wijkraad De Bunders schrijft elke maand een stukje over een algemeen onderwerp, waar iedereen wat mee zou kunnen: Wijkraad wijze raad van de maand. In september zijn de vakanties voor de meesten voorbij. Zou jij willen dat het àltijd vakantie was? Of heeft het ‘normale’ leven ook wel iets?

De meeste mensen vinden het heerlijk om vakantie te hebben. Zo lekker relaxed! Niks moet, alles mag, geen horloge nodig. Kortom, dat heerlijke vakantiegevoel!
Veel mensen zuchten na de vakantie dan ook: “Konden we dat vakantiegevoel maar vasthouden.” De realiteit is dat we, zodra we aan het werk zijn, weer heel snel in het oude ritme zitten, dat ritme van: Alles moet en niks mag. Nou ja, dat is overdreven, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Hoe houd je dat lekkere vakantiegevoel nou langer vast?

Eerst een kritische vraag: Wil je dat echt wel? Hoe goed is het voor je om het hele jaar lang niks te moeten en alles te mogen? Hoe veel zouden we eten en drinken? Welke collega, werkgever of klant zou dat blijvend accepteren? Hoe vinden we het echt om structuurloos door de dagen te gaan?
Mensen hebben een dagbesteding nodig, een structuur, we moeten ergens voor opstaan en het is goed om lekker bezig te zijn, zodat we energie gebruiken, moe worden, slaap krijgen en op een goede tijd naar bed gaan. We voegen graag iets toe aan ons eigen leven en dat van een ander. En elk werk, van iedereen, doet dat ook. En hoe leuk is vakantie als je echt alleen maar vakantie hebt? Dus hoe je er ook op kunt mopperen, het is noodzakelijk voor je welzijn om bezig te zijn.

Kortom: Doelen, afspraken, tijdsdruk en een volle agenda houden je actief en gezond, zolang er een goede balans is tussen dingen die je energie geven en dingen die je energie kosten. Zorg voor rustmomenten, weet wat je nodig hebt om je op te laden en regel dit voor jezelf.
Dan houd je het moeiteloos vol tot de volgende vakantie!

Buurtadviseurs schakel tussen gemeente en onze wijk!

Sinds het begin van Meierijstad zijn de buurtadviseurs een schakel tussen (groepen) inwoners en de gemeente. Samen met wijk- en dorpsraden, inwoners, welzijnsinstellingen, woningbouwcorporaties en andere partners zetten zij zich in voor een mooier, schoner en leuker Meierijstad.
Voor wijk De Bunders is buurtadviseur Lianda de Vos het aanspreekpunt. De Wijkraad heeft op regelmatige basis contact met haar om te bekijken wat er speelt in de wijk en waar actie nodig is.

Gemeente Meierijstad heeft zes buurtadviseurs. Zij kunnen ondersteunen bij bijvoorbeeld aan de leefbaarheid in buurt, wijk of dorp. De gemeente vindt een goede relatie haar inwoners heel belangrijk. Ze willen graag weten wat er leeft en over bepaalde zaken gedacht wordt.

Wat doet de buurtadviseur?
*De buurtadviseurs zijn het eerste aanspreekpunt van de gemeente voor zaken die er spelen in buurt, wijk of dorp. Zij leggen de verbinding tussen de gemeente en inwoners, tussen inwoners onderling en schakelen waar nodig binnen de gemeentelijke organisatie met collega’s.
*De buurtadviseurs zijn vaak te vinden in buurt, wijk of dorp. Wat ze daar horen, nemen ze mee naar ‘binnen’ in het gemeentehuis. Op deze manier sluit de gemeente zo goed mogelijk aan bij uw leefomgeving, én maken we ruimte voor goede initiatieven.
*Zij zorgen ervoor dat buurten, wijken en dorpen op tijd bij plannen en werkzaamheden van de gemeente betrokken worden en houden zo in de gaten of de afspraken worden nagekomen.
*De buurtadviseurs hebben daarnaast veel contact met de wijk- en dorpsraden, dus ook met Wijkraad De Bunders, en bewonersgroepen om hen te adviseren en te ondersteunen.

U kunt bij de buurtadviseurs terecht voor uiteenlopende vragen. Bijvoorbeeld wanneer u een goed idee hebt voor uw buurt, een leefbaarheidsinitiatief wilt insturen, of vast loopt bij het uitvoeren van uw plan. De buurtadviseurs helpen u graag verder en kijken samen met u naar de mogelijkheden.

Goed idee? Doe er iets mee!
Wilt u bijvoorbeeld een activiteit organiseren voor ouderen in de buurt? Of wilt u met uw buurtgenoten een moestuin aanleggen? Of een schoonmaakactie houden? En heeft u advies nodig? Meld dan uw idee of activiteit aan bij de buurtadviseur van uw wijk/dorp (zie tabel). Zij nemen daarna contact met u op om samen de mogelijkheden te bespreken.

Belangrijk is dat uw plan of idee ten goede komt aan de hele wijk, buurt of straat en dat u en de buurtbewoners zelf aan de slag gaan.

https://participatie.meierijstad.nl/participatie/Jouw_initiatief/Maatschappelijk_initiatief

Kennismaken met buurtadviseur Lianda de Vos van de Bunders? Neem contact op via telefoonnummer: 14 0413. Zij komt graag met je in gesprek.

Meldingen openbare ruimte
Wilt u kleine problemen in de openbare ruimte melden (zoals losliggende stoeptegels, een omver gereden paaltje, of een kapot speeltoestel)? Meld uw klacht telefonisch via 14 0413 of via de website. Ook doet u de melding makkelijk en snel via de MijnGemeente app. Deze app is gratis te downloaden via de Google Play Store en de Apple AppStore

ꜱᴀᴍᴇɴ ʜᴏᴜᴅᴇɴ ᴡᴇ ᴍᴇɪᴇʀɪᴊꜱᴛᴀᴅ ꜱᴄʜᴏᴏɴ

We delen graag dit bericht van de Gemeente Meierijstad. Ook Wijk De Bunders zien we graag schoon!

ꜱᴀᴍᴇɴ ʜᴏᴜᴅᴇɴ ᴡᴇ ᴍᴇɪᴇʀɪᴊꜱᴛᴀᴅ ꜱᴄʜᴏᴏɴ

We willen Meierijstad graag schoon houden en zetten ons hier dagelijks voor in. Als inwoner kun je ook een aantal dingen doen om daaraan bij te dragen. Samen met bijvoorbeeld je buurt of school kun je een opruimactie organiseren. Daar ondersteunen we je als gemeente graag bij. Onder andere met grijpers, veiligheidshesjes en afvalzakken. En die afvalzakken halen we op een afgesproken moment weer op.

Je kunt je ook aanmelden als ZAPper. Dat zijn inwoners van de gemeente Meierijstad die vrijwillig zwerfafval opruimen. Bijvoorbeeld wanneer ze een rondje lopen, de hond uitlaten of bewust de natuur ingaan om zwerfafval op te ruimen. Inmiddels hebben we al ruim 400 ZAPpers in onze gemeente! Aangemelde ZAPpers krijgen een gratis zwerfafvalpakket, met o.a. speciale zakken en afvalgrijpers.

Zie je zwerfafval liggen? Dan kun je dit melden.
*Zwerfafval of afvaldumpingen in je eigen buurt of wijk melden via de MijnGemeente App.
*Afval langs de provinciale weg meld je bij de Provincie (via 073 – 681 2812),
*Afval langs de Rijksweg via de gratis Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat (0800-8002 ).

Meer informatie over het melden van zwerfafval of het opruimen van zwerfafval vind je op www.meierijstad.nl/zwerfafval.

Insluipers actief

Het wordt weer mooi weer! Heerlijk, lekker de deuren en ramen open! Maar pas op, want vooral in de zomermaanden krijgt de politie veel meldingen en aangiftes van insluiping of inklimmen op klaarlichte dag in woningen, scholen, kantoren en verzorgingstehuizen. De werkwijze van de insluipers is even simpel als doeltreffend.

Wijkagent Mark de Waard licht toe: ”Zij weten dat veel mensen in de zomerperiode hun ramen en deuren overdag open laten staan. Terwijl u bezig bent in de tuin, of even, vijf minuutjes, naar boven loopt, slaan de daders hun slag. Via de achterdeur/schuifpui, een geopend raam of door op het balkon te klimmen, zien zij kans snel naar binnen te glippen. Vervolgens grijpen ze de portemonnee van de keukentafel. Of uw laptop of mobiele telefoon. Alles wat van waarde is en zo voor het grijpen ligt, verdwijnt in hun zakken.”
Als ze betrapt worden door de bewoners hebben ze altijd wel een smoes bij de hand, weet wijkagent Mark de Waard: “Bijvoorbeeld dat ze op zoek zijn naar iemand. Ze deinzen er trouwens ook niet voor terug om iemand te bedreigen als ze overlopen worden. Voordat u het goed en wel in de gaten heeft, zijn ze weer weg en mist u naderhand uw dure spullen.”

Verzekering keert niet uit bij insluiping!
“Onze waarschuwing aan u is: wees er alert op dat dit kan gebeuren. Vooral laat in de middag en vroeg in de avond. Laat deuren en ramen waar u geen zicht op heeft, al is het nog zo’n warm weer, niet open staan. Sluit ook uw schuur goed af, dure (brom)fietsen en gereedschap zijn gewilde artikelen voor een insluiper”, aldus de wijkagent.

Mocht u een onbekend persoon op verdachte wijze in uw omgeving rond zien lopen en u vertrouwt het niet, bel dan de politie! Noteer kentekens en bijzondere kenmerken. En tot slot: houd er rekening mee dat de verzekering niet altijd uitkeert bij insluiping. In de polisvoorwaarden leest u wat voor uw situatie van toepassing is.

WONINGINBRAAK
Helaas heeft de politie een toename aan woninginbraken in Veghel geconstateerd en dan ook in De Bunders. Vanaf 01 mei zijn er 16 (woning)inbraken gepleegd in Veghel. Hiervan zijn er zes in De Bunders gepleegd. Behoorlijk wat dus.
In de foto’s is een aantal tips weergegeven hoe woninginbraak te voorkomen.

Uw wijkagent
Meer informatie of contact met uw wijkagent? Vul op www.politie.nl (Mijn Buurt) uw postcode in. Automatisch verschijnen dan naam en foto.

Afscheid

Het is inmiddels traditie geworden dat de wijkraadleden het begin van het zomerreces inluiden met een zomerborrel. Het is goed om elkaar naast het (vrijwilligers)werk ook in informele setting wat beter te leren kennen.
Deze keer stond de avond voor een deel in het teken van het afscheid van Theo Snelders, die meer dan tien jaar lid was van onze wijkraad. In de dankwoorden van de drie blijvende bestuursleden werd Theo niet alleen bedankt dat hij de kas zo goed beheerde, maar vooral ook geroemd om zijn grote kennis van veel gemeentelijke zaken. Die wist hij altijd goed te vertalen naar wat dat voor onze wijk zou kunnen betekenen. Verder maakte Theo een indrukwekkende verdeelsleutel om onze Nieuwsbrieven te bezorgen. Hij was op alle fronten behulpzaam, met computerhulp, als ‘taxichauffeur’, noem maar op.
De functie van penningmeester is nu in goede handen van Hein van de Crommert. Voor de rest gaan de overige wijkraadleden de handen uit de mouwen steken om de andere zaken goed op te pakken.