Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Bunders

Ophalen oud papier

Het bestuur van wijkvereniging De Spil meldt op haar Facebookpagina dat ze noodgedwongen gaan stoppen met het ophalen van het oud papier in de wijken Bunders, het Ven en Schilderswijk.
Een gebrek aan vrijwilligers is hier de oorzaak van. In goed overleg met de gemeente is besloten dat de vrijwilligers van De Spil in december van dit jaar voor het laatst oud papier ophalen uit naam van de Wijkvereniging.

De Gemeente Meierijstad zoekt nu naar alternatieven voor na deze periode. De gemeente Meierijstad is op zoek naar verenigingen, scholen of andere clubs die interesse hebben om vanaf 1 januari 2024 huis-aan-huis papier in te zamelen in de wijken De Bunders (de Weides, de Laren, de Donken, de Velden) , de Schilderswijk en een deel van het Ven in Veghel.
Het gaat in totaal om 5.000 adressen. De inzameling is op de 3e én 4e zaterdag van de maand en de inzamelende organisatie zorgt zelf voor de inzamelwagen, een chauffeur en voldoende vrijwilligers. De vergoeding voor het ophalen wordt maandelijks aan de inzamelende organisatie uitgekeerd.

Aanmelden kan tot 17 november 2023 via afvalbeheer@meierijstad.nl

Participatie-avond toekomstvisie 2023

In het theater van Schijndel organiseerde Gemeente Meierijstad een bijeenkomst met als titel ‘Participatie avond voor toekomstvisie 2035’. Doel van de avond was om na de fase van dromen nu meer duidelijkheid te krijgen over belangrijke onderwerpen waar de gemeente mee aan de slag zou moeten.

Wat willen we over 14 jaar in Meierijstad?
Hiervoor waren diverse personen uit Meierijstad uitgenodigd;  uit het verenigingsleven, bedrijfsleven, burgers, politici en ambtenaren. Wijkraad de Bunders was daarbij aanwezig. Vooraf heeft de Wijkraad aangegeven voor een tweetal onderwerpen graag in een gesprek te gaan. Ontmoeten en Leven en Energietransitie en Biodiversiteit/Natuur.

Na een introductie over het verloop van de avond  was het eerste onderwerp ‘Ontmoeten en Leven’. Met een zestal personen van verschillende pluimage is een goed gesprek geweest over hoe ontmoeten er uit zou moeten zien in 2035 en wat daarvoor nodig is. Ook het plan van De Gezonde Groene Wijk kwam daarbij aan de orde.   

Het tweede onderwerp, ‘Energietransitie en biodiversiteit’, kwam na de pauze. Hierbij is duidelijk de wens uitgesproken sneller en duidelijker een plan over de energietransitie in de Bunders te realiseren, een plan voor iedereen toegankelijk en betaalbaar met een gasloze oplossing. Ook is een belangrijke wens in Wijk De Bunders dat er meer biodiversiteit en natuur (groen) komt.

Burgemeester Kees van Rooij heeft in het slotwoord uitgesproken met alle ideeën aan de slag te gaan en er zeker op terug te komen zodra deze tot uitvoer komen.  Het was een vruchtbare avond.

Samen houden we Meierijstad schoon

Woensdag 4 oktober onthulde Wethouder Jan van Burgsteden de prachtige nieuwe posters van de campagne om zwerfvuil op te rapen. Dit keer zijn het vier bekende inwoners van Meierijstad die de Abri’s sieren, Danique Heesakkers (voormalig kinderburgemeester), Leon van Boxtel (raadslid en directeur van een aantal basisscholen), Suzan Vos en Chris Croes (beiden lid van Wijkraad de Bunders). Ze wilden graag het gezicht van deze campagne zijn omdat zij geloven dat zwerfvuil oprapen voor iédereen weggelegd is. Of je nu jong of oud bent, het is een kleine moeite zwerfvuil op te rapen tijdens je wandeling. Hopelijk zullen deze bekende gezichten veel inwoners inspireren.

De gemeente Meierijstad organiseert de campagne “Samen houden wij Meierijstad schoon!”. Tijdens deze campagne, die nog tot het eind van dit jaar duurt, worden inwoners gevraagd om hun steentje bij te dragen in het voorkomen én opruimen van zwerfafval. Deze campagne komt voort uit de landelijke campagne van Rijkswaterstaat: “Zwerfafval, natuurlijk raap je ook iets op!”.

Meer informatie: https://bit.ly/tegenzwerfafval

Inzet voor een schone leefomgeving

De gemeente Meierijstad organiseert de campagne “Samen houden wij Meierijstad schoon!”. Tijdens deze campagne, die nog tot het eind van dit jaar duurt, worden inwoners gevraagd om hun steentje bij te dragen in het voorkomen én opruimen van zwerfafval. Deze campagne komt voort uit de landelijke campagne van Rijkswaterstaat: “Zwerfafval, natuurlijk raap je ook iets op!”.

Om deze campagne binnen Meierijstad extra kracht bij te zetten worden er posters en digitale uitingen ontwikkelt waarop onze eigen inwoners en ondernemers model staan. Herkenbaarheid is namelijk van groot belang in het aansporen van de inwoners. Het schoonhouden van de buurt is namelijk een verantwoordelijkheid van ons allemaal.

Oproep om mee te werken
Wijkraad De Bunders kreeg een oproep binnen, dat de gemeente voor deze campagne opzoek was naar betrokken inwoners die anderen willen inspireren de buurt een stukje schoner te houden. De vraag was of leden van onze wijkraad model wilden staan. Aangezien de wijkraad een voorstander is van een schone leefomgeving, gaven wij graag gehoor aan deze oproep om een steentje bij te dragen. Zo fungeerden wijkraadleden Suzan Vos en Chris Croes als volleerde fotomodellen.

Dat zo’n campagne hard nodig is, toont de laatste foto: een collage van het afval dat we tijdens de shoot in het Bunderspark aantroffen.

Felle strijd bij ‘Beat de Bunders!’

Lekker gamen! En nee, niet op de bank achter je tablet, maar lekker buiten in het park met andere jongeren. Onder de noemer ‘Beat De Bunders’ organiseerde Wijkraad De Bunders in samenwerking met vertegenwoordigers van Jongerenwerk van De Kluis een Lasergame challenge voor jongeren tussen 12 en 18 jaar.
Woensdag 9 augustus kwam iedereen in het Bunderspark bij elkaar. Er kwam een gezellige groep jongeren opdagen en er werd fanatiek gestreden om de hoogste eer. Voor een frisdrankje en kleine snack werd gezorgd.
De wijkraad en het jongerenwerk gaan vaker samenwerken om zulke activiteiten voor jongeren in De Bunders te realiseren. Heb jij nou een fantastisch idee voor in de toekomst? Mail ons dan op info@wijkraaddebunders.nl

‘Beat de Bunders!’

Wijkraad de Bunders kijkt ook samen met andere partijen om zich heen of de wijk voor iedereen aantrekkelijk is. Samen met een vertegenwoordiger van De Spil en De Kluis werd geconcludeerd dat jongeren tussen 12 en 18 jaar een beetje een vergeten doelgroep zijn. Daarom wordt nu speciaal voor hen een activiteit op poten gezet en hopelijk kan dat een vervolg krijgen.

Ben je tussen de 12 en 18 jaar en niet op vakantie? Heb je wel zin een leuke activiteit? Kom dan woensdag 9 augustus naar het Bunderspark om te lasergamen! Deelname is gratis. Er zijn snacks en het geheel wordt omlijst met muziek.

LASERGAMEN
Wanneer: Woensdag 9 augustus
Waar: Bunderspark
Tijdstip: 14 – 17 uur
Voor wie: jongeren tussen 12 en 18 jaar
Aanmelden: niet nodig!
Vragen: info@wijkraaddebunders.nl

Het doel van de Kluis: “Het ontwikkelen van onze jongeren”. Hiervoor ontwikkelen zij mooie projecten en activiteiten. Alle projecten dragen een steentje bij aan het uiteindelijke doel, ‘prikkelen, uitdagen en .. ontwikkelen’.
https://dekluisveghel.nl/

De Spil: samenwerken en verbinden. De Spil is bijna 50 jaar letterlijk een centraal wijkorgaan voor vijf Veghelse buurten: De Bunders: de Weides, de Laren, de Velden, de Donken en ’t Ven. Er zijn zo’n 400 gezinnen lid van de wijkvereniging, dat zijn samen zo’n 1200 tot 1500 mensen. In het bestuur zitten momenteel 4 bestuursleden, een handjevol beheerders en elke werkgroep heeft ook weer een handjevol vrijwilligers. Samen bieden zij activiteiten aan voor de gehele wijk, zowel voor jong als oud. Ook staan zij open voor het ontwikkelen van nieuwe activiteiten zodat er voor ieder wat wils is.
https://www.despilveghel.nl/

Wijkraad De Bunders: De doelstelling van de Wijkraad De Bunders is om het woon- en leefklimaat in De Bunders waar mogelijk te verbeteren en om te voorkomen dat de wijk achteruit gaat. Wijkraad De Bunders staat met beide benen in de wijk, tussen de bewoners; luistert, denkt mee en adviseert. De Wijkraad praat en overlegt met bewoners en bewonersgroepen, binnen De Bunders aanwezige verenigingen en instellingen, neemt zelf het voortouw of steunt initiatieven van wijkbewoners.
Vertegenwoordigers uit alle deelwijken, zijnde De Donken, De Laren, De Weiden en De Velden, zijn lid van het Wijkraadteam en zijn de schakel tussen de bewoners en onder ander Gemeente Meierijstad.
https://www.wijkraaddebunders.nl/nl/home/

De Bunders, een gezonde en groene wijk krijgt vorm

Wijkraad De Bunders en Gemeente Meierijstad gaan, in samenwerking met Jantje Beton en IVN Natuureducatie van wijk de Bunders een groenere speel- en ontmoetingsplek maken. Woensdag 19 juli werden de plannen gepresenteerd. Dit gebeurde in het Bunders Park.

De vijf projectgroepen presenteerden daar hun plannen. Vooraf waren er bijeenkomsten met jongeren en volwassenen om ideeën te inventariseren. Wat daar zoal uitkwam: De Klaverbladroute: een wandelroute waar iedereen goed zijn weg kan vinden, lopend door alle deelwijken van De Bunders. Onderweg zou je fitnesstoestellen of tips voor oefeningen kunnen tegenkomen.
Voor de jeugd zou er een jeugdhonk kunnen komen, zegt jongerenwerker Timo van Dalsum van De Kluis. Daar kunnen ze samen komen, maar ook ouderen kunnen gebruik maken van de plek, bijvoorbeeld om er met hun kleinkinderen een boterham te eten.
Pamela Kalis kwam namens IVN met prachtige ideeën om de biodiversiteit in het park te vergroten. Zij ziet daar voor legio mogelijkheden. Ivar Posthumus probeert wijkbewoners te enthousiasmeren voor een Buitensportpark. Met allemaal attributen op circa 100 vierkante meter om spieren en gewrichten in een bootcampsfeer sterk te houden. De jeugd opteert voor een voetbal- en basketbalveldje en een waterpartij om te spelen.
Als alle getoonde ideeën werkelijkheid worden, krijgt het wijkpark een heel andere aanblik.
Wethouder Johan van Gerwen was ook aanwezig bij de presentatie. Hij roemt de plannen. Er gaat gekeken worden wat realiseerbaar is. Wat hem betreft worden na de zomervakantie de nodige besluiten genomen om spoedig daarna met de uitvoering te beginnen.

Bij deze ludieke presentatie in het Bunders Park werd ook de inwendige mens niet vergeten. Er waren gezonde snacks, een BBQ en heerlijke sapjes. Verder kon er gespeeld en gesport worden.

Bunders, een gezonde en groene wijk

Maandag 15 mei was het zover: in twee groepen werd er gestart met het dromen en ontwerpen van speel-en ontmoetingsmogelijkheden in de Bunders. Onder deskundige begeleiding van medewerkers van ontwerpbureau Kragten werden aanwezigen uitgedaagd en gestimuleerd om ideeën op papier te zetten
’s Middags kwamen van elke school in de wijk enkele kinderen om mee te praten, te bedenken, te tekenen en te kleuren. De fantasie ging alle kanten op en dat mocht ook. De kinderen konden prima aangeven wat zij belangrijk vinden op het gebied van spelen en samenzijn.

‘s Avonds waren jongeren en volwassenen aan de beurt. De verschillende deelwijken waren goed vertegenwoordigd. Daarnaast was een jongerenwerker aanwezig en drie jongeren die ook hun wensen kenbaar maakten. Er was ook vertegenwoordiging van Toegankelijk Meierijstad en IVN. Vanuit alle verschillende perspectieven werd meegedacht en meegepraat. Er werd levendig gediscussieerd en de input werd op een aantrekkelijke manier visueel verwerkt op een poster. Dankzij een smartboard was het gemakkelijk om bepaalde gebieden aan te wijzen en goed duidelijk te maken wat daar zou moeten gebeuren.

Wat is de volgende stap?
Ontwerpbureau Kragten, creatieve meedenkers voor de ontwikkeling, inrichting en het beheer van de buitenruimte, gaat nu aan de slag met alle input. Dat eerste ontwerp zal worden voorgelegd aan degenen die bij de sessies aanwezig waren.
We gaan er iets moois van maken!

Fit en gezond dagen

Je gelukkig voelen. Lekker in je vel zitten. Bewegen. Mensen ontmoeten. Al deze dingen samen zeggen iets over hoe vitaal iemand is. Fit en vitaal blijven is gezond voor iedereen. Daarom organiseren gemeente Meierijstad, GGD Hart voor Brabant, Welzijn de Meierij en ONS Welzijn op maandag 5 juni een inspiratiebijeenkomst en op donderdag 6 juli een Fit en gezond dag voor 55+ers in Meierijstad.

Dag 1: Inspiratiebijeenkomst
Spreker Wies Verbeek, schrijver van het boek ’n Beetje leuk ouder worden, neemt u mee in de zoektocht naar hoe we een beetje leuk ouder kunnen worden. Daarnaast geven we u inspiratie om samen met anderen in actie te komen voor uw eigen gezondheid. Tijdens de pauze is er de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwerp ‘ouder worden’!
Datum: Maandag 5 juni 2023 Tijd: 14:00 – 16:00 uur (inloop vanaf 13.30 uur) Locatie: ’t Spectrum, De Steeg 9 in Schijndel

Dag 2: Fit en gezond dag
U kunt gratis deelnemen aan de workshops ‘Meierijstad vitaal’, ‘voeding’, ‘walking sports’, ‘stoelyoga’ en ‘valpreventie’. U krijgt allerlei praktische informatie en tijdens de workshops kunt u inspiratie opdoen en ervaren wat een goede, beweeglijke en gezonde leefstijl is. Daarnaast krijgt u het aanbod te zien binnen uw gemeente. Ook is er ruimte om uw leeftijd- en buurtgenoten te ontmoeten.

Datum: Donderdag 6 juli 2023
Tijd: 13.15 – 16:30 uur (inloop vanaf 12.45 uur)
Locatie: KVS’17 Korfbalvereniging, Rooiseheide 14 in Schijndel
Aanmelden: U kunt zich aanmelden voor één of voor beide dagen. Deelname is gratis. Meld u aan via de link: https://forms.office.com/e/Bxdr2u5hbG. U kunt zich telefonisch aanmelden op maandag 15 mei 2023 van 13:00 – 17:00 uur en op dinsdag 23 mei 2023 van 09:00 – 13:00 uur op telefoonnummer 06 – 43 45 76 47. Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. U ontvangt een bevestiging

Stappenplan speelplek Spoordijk

Al jaren wordt door de groep vrijwilligers hard gewerkt aan de spoordijk. De afscheiding op de spoordijk bestaat uit levend materiaal, waarbij rondom dood hout zorgt voor het bij elkaar houden. Dit dode hout rot op den duur weg en moet worden opgevuld met nieuwe takken. Nu vinden jongeren het materiaal ook interessant…., zij gebruiken het om elders boomhutten te maken. Dit levert vernielingen op. In overleg met de gemeente wordt gekeken hoe dit te voorkomen.
Bekeken wordt of er geen speciaal stuk voor de jeugd beschikbaar gesteld kan worden. Daar zou dan materiaal klaargelegd kunnen worden voor bijvoorbeeld het bouwen van hutten.

Breed overleg
De wijkraad heeft met diverse instanties overleg gehad
. De àllereerste stap was samen met een vertegenwoordiger van OnsWelzijn kijken naar een mogelijk geschikte plek. Stap 2 was deelname aan de vergadering van Wijkraad ’t Ven. Wijkraad De Bunders gaf uitleg wat de bedoeling is van een soort speelbos. Input is welkom. In de loop van april was er overleg van de Speelbosgroep met iemand van jongerenwerk en een afvaardiging van de spoordijkvrijwilligers.

Op de laatste bijeenkomst in mei schoof Lianda de Vos van de Gemeente aan. Als locatie lijkt de plek achter de Watersteeg het beste, daar is een breed stuk voorhanden. Lianda de Vos gaat zich oriënteren wat de mogelijkheden zijn. Aanplant van bomen in samenwerking met de Nationale Boomplantdag is prima idee. Verder mag er alleen met natuurlijke materialen gewerkt worden. Wordt vervolgd!